Leestijd: 4 minuten
In de wereld van SEO zijn er tal van gratis tools beschikbaar. Echter een groot deel van deze tools zijn rommel (of kosten toch stiekem geld). Hierbij wil ik je een verzameling geven van de beste SEO-tools anno 2021. Deze tools zijn effectief, makkelijk in het gebruik en bovendien 100% gratis.
Inhoud
Answer the public
Answer the Public is super handig voor het genereren van ideeën voor nieuwe onderwerpen voor bijvoorbeeld blog posts. Het haalt de vragen die mensen stellen (en een paar andere soorten zoekopdrachten) uit de zoekvoorspellingen van Google.
Alternatieven: Ahrefs keyword tool, Ubersuggest
Google Trends
Google Trends laat de populariteit van een onderwerp over een bepaalde tijdspanne zien. Je kunt Google Trends gebruiken om trending topics te signaleren en hier slim op in te spelen door actuele content te schrijven waar mensen echt naar op zoek zijn.
Alternatieven: Keywords everywhere
Yoast SEO tool
De meeste WordPress gebruikers die zich enigzins bezig houden met SEO kennen waarschijnlijk wel de Yoast SEO plugin. Het is dan ook niet voor niets één van de bekendste SEO plugins voor WordPress: met meer dan 5+ miljoen gebruikers en meer dan 25.000 five star ratings is dit de plugin om gratis te downloaden voor jouw zoekmachine optimalisatie.
Alternatieven: Rank Math
SERP Simulator
SERPSim laat zien hoe een webpagina eruit zal zien in de zoekresultaten van Google. Het enige wat je hoeft te doen is uw voorgestelde titel, metabeschrijving en URL in te voeren. Ook zal de SERP simulator je vertellen of je titel en beschrijving te lang zijn. Dit zodat je titel volledig wordt weergegeven in de Google zoekresultaten.
Alternatieven: Portent’s SERP Preview Tool
Ahrefs broken link checker
De Broken Link Checker van Ahrefs toont de top tien gebroken inkomende en uitgaande links voor elk domein, subdomein of URL. Je kunt deze tool gebruiken om: mogelijkheden te vinden voor het bouwen van gebroken links, gebroken uitgaande links op je site op te lossen om zo de gebruikerservaring te verbeteren en
gebroken pagina’s vinden op je site om zo je “link autoriteit” te verhogen.
Alternatieven :Linkminer
Hunter i.o
Dit is mijn favoriete tool als het gaat om het vinden van emailadressen. Hunter.io vindt e-mailadressen die aan een website zijn gekoppeld en je kunt de tool ook gebruiken om het e-mailadres van een specifieke persoon te vinden. Voer gewoon het domein en de naam van de persoon in en klaar. Zeker handig voor b2b sales.
Alternatieven: Find That Email
Google search console
Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) is een gratis service van Google waarmee je het uiterlijk van uw website in de zoekresultaten kunt controleren en mogelijke problemen kunt oplossen. Je kunt het onder andere gebruiken om technische fouten te vinden en op te lossen, sitemaps in te dienen en problemen met gestructureerde gegevens te bekijken.
Alternatieven: Bing Webmaster
Screaming frog
Screaming Frog is een van de meest populaire tools die beschikbaar zijn voor het analyseren en controleren van technische en SEO-problemen op een pagina. Het is een desktopgebaseerde website-crawler waarmee je tot 500 URL’s gratis kan crawlen.
Alternatieven: Visual SEO
Google Analytics
Google Analytics is waarschijnlijk de meest populaire analysetool die er is. Het biedt een hele reeks gegevens en informatie dat je kunt gebruiken om elk aspect van je marketing te verbeteren.
Alternatieven: Matomo
BuzzSumo
Dit is een van mijn favoriete tools voor het ontdekken van trending content en influencers. Het werkt als een zoekmachine voor goede lopende content en influencers. Je kunt de tool o.a. gebruiken voor: welke content het meest gedeeld wordt op social media (Facebook, Twitter, Linkedin), welke artikelen per domein het meest gedeeld worden en het identificeren van influencers per onderwerp.
Hiermee kan je als ondernemer je (online) marketingstrategie bepalen en onderwerpen vinden voor blogs die gelezen en vooral gedeeld zullen worden (en misschien zelfs viral gaan).
Leave a Reply